Jak dobrać akumulator samochodowy

akumulator samochodowy

Wraz z rozwojem motoryzacji wybór akumulatora nastręcza właścicielom samochodów coraz więcej trudności. W sklepach z akumulatorami pojawiają się ciągle nowe marki akumulatorów. Produkowane są w różnych, coraz bardziej zaawansowanych technologiach. Nowoczesne auta naszpikowane są elektroniką i licznymi systemami. Z jednej strony ułatwiają one prowadzenie samochodu oraz podnoszą komfort jazdy. Z drugiej strony zużywają dużo więcej energii niż samochody starszej generacji. To zmusiło producentów do opracowania nowych technologii. Musieli zaprojektować takie baterie, które sprostają dużemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną w pojeździe. Dlatego kierowcy stają przed trudnym zadaniem, gdy zaczynają się zastanawiać, jak dobrać akumulator samochodowy. Od czego zacząć?

 

Jaki rodzaj akumulatora Wybrać Wet, EFB, AGM?

Poszukiwania akumulatora powinniśmy zacząć od określenia, jakiego typu akumulator jest nam potrzebny: WET, EFB czy AGM.


Przez dziesiątki lat w samochodach montowane były klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe z płynnym elektrolitem (WET). Wystarczały one do obsługi podstawowego wyposażenia oraz rozruchu silnika. Jednak wraz z rozwojem motoryzacji i wprowadzeniem kolejnych elektronicznych udogodnień oraz systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy, tradycyjne akumulatory okazały się za słabe do ich obsługi. Wtedy opracowano nowe rodzaje akumulatorów: EFB i AGM.

Z kolei pojawienie się samochodów hybrydowych, a później w 100% elektrycznych otworzyło nowy rozdział w branży akumulatorowej. Wtedy to pojawiły się akumulatory litowo-jonowe o dużych pojemnościach.

Zatem przyjrzyjmy się, czym się charakteryzują poszczególne rodzaje akumulatorów oraz gdzie można je zastosować.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe z płynnym elektrolitem

Zacznijmy od akumulatorów kwasowo-ołowiowych z płynnym elektrolitem. Jest to klasyczny rodzaj akumulatora. Polecany jest do samochodów z podstawowym wyposażeniem oraz pojazdów ze starszych roczników. Wymaga okresowej obsługi, czyli kontroli poziomu elektrolitu, jego gęstości oraz napięcia. Jest mało odporny na zasiarczenie, a jego żywotność jest najkrótsza ze wszystkich dostępnych technologii. Nie nadaje się do intensywnej pracy cyklicznej, czyli np. do samochodów z systemem start-stop. Jego zaletą jest stosunkowo niska cena.

Ca/Ca, Carbon Boost itp.

Aby podnieść wydajność akumulatorów z płynnym elektrolitem, producenci dążą do zminimalizowania opadania masy czynnej. W wyniku opadu masy czynnej stopniowo maleje pojemność akumulatora, poprzez zmniejszenie ilość substancji aktywnej. Ponadto, jeśli na dnie akumulatora zgromadzi się duża ilość osadu, może dojść do zwarcia i uszkodzenia baterii.

W celu spowolnienia tego procesu wytwórcy stosują różne konstrukcje kratek, modyfikują skład stopu ołowiu, z których są wykonane. A także stosują różne metody produkcji kratek (sztancowane, cięto-ciągnione, odlewane). Sposób produkcji kratki decyduje o jej wytrzymałości na wibracje i czynniki mechaniczne oraz odporności na korozję.
Wzbogacają także skład pasty pokrywającej kratki akumulatora różnorodnymi dodatkami. Zastosowanie tych dodatków ma polepszyć przewodnictwo elektryczne. A przez to zwiększyć efektywność ładowania i skrócić jego czas. W związku z tym możemy znaleźć na akumulatorach takie oznaczenia, jak:

Ca/Ca – akumulatory wzmocnione dodatkami wapnia,

Carbon Boost – kratki pokryte pastą wzbogaconą o ulepszone dodatki węglowe.

Akumulatory EFB

Rysunek wewnętrznej struktury akumulatora Centra EFB

Akumulatory EFB to nowsza generacja akumulatorów kwasowo-ołowiowych z płynnym elektrolitem. Mają one grubsze płyty oraz kratki pokryte specjalną powłoką, które minimalizują opadanie masy czynnej. Dzięki temu zyskują dłuższą żywotność i sprawdzają się w pracy cyklicznej. Łatwiej odzyskują energię podczas jazdy i szybciej się doładowują. Zaliczamy je do akumulatorów bezobsługowych.
Dzięki temu sprawdzają się w pojazdach z podstawowym systemem start-stop. A także w autach z bogatym wyposażeniem elektronicznym.

Pamiętaj, jeśli Twój samochód seryjnie wyposażony jest w akumulator EFB musisz go wymienić również na akumulator EFB.Możesz natomiast zwykły akumulator zamienić na EFB — zyskasz wówczas dodatkową ilość energii.

 

Akumulatory AGM

Budowa wewnętrzna akumulatora Centra AGM w przekroju
Akumulatory AGM mają nieco inną konstrukcję. Pomiędzy ich kratki włożone są specjalne maty chłonne wykonane z włókna szklanego. Wsiąka w nie elektrolit i dzięki temu jest on unieruchomiony i nie wycieka. Ciasne upakowanie mat między kratkami jeszcze lepiej niż w akumulatorach EFB spowalnia opadanie masy czynnej. Zwiększa też ich odporność na wstrząsy podczas jazdy po wyboistym terenie. Dzięki temu akumulatory AGM mają jeszcze większą wytrzymałość cykliczną i dłuższą żywotność. Mogą też funkcjonować przy niskim poziomie naładowania, czyli tzw. głębokim rozładowaniu. Są bezobsługowe. Pamiętaj, jeśli Twój samochód seryjnie wyposażony jest w akumulator AGM musisz go wymienić na akumulator AGM. Technologia AGM uchodzi za najbardziej zaawansowaną wśród rozwiązań wykorzystywanych do produkcji akumulatorów kwasowo-ołowiowych. AGM-y polecane są do użytku w samochodach z systemem start-stop i funkcją hamowania regeneracyjnego (tzw. rekuperacja) oraz systemami oszczędności paliwa. A także w autach z bogatym wyposażeniem elektronicznym w tym:
  • samochodach luksusowych,
  • taksówkach,
  • pojazdach służb m.in. radiowozach, karetkach pogotowia, ambulansach, wozach strażackich,
  • samochodach hybrydowych.

Podstawowe parametry akumulatora samochodowego

Przyjrzyjmy się teraz podstawowym parametrom akumulatora samochodowego. Zaliczamy do nich napięcie, pojemność i wymiary skrzynki.

 

Napięcie akumulatora

W przypadku samochodów osobowych stałym parametrem dla wszystkich modeli jest napięcie. Instalacja elektryczna w osobówce ma napięcie 12V, dlatego musimy kupić akumulator 12V. Ciężarówki natomiast potrzebują baterii o napięciu 24V.

 

Pojemność i prąd rozruchowy CCA

Drugim bardzo ważnym parametrem jest pojemność akumulatora. Mierzona jest w amperogodzinach (Ah). Zależy ona od pojemności silnika oraz ilości dodatkowego wyposażenia elektronicznego w tym systemów takich jak np. start-stop.

Pojemność akumulatora musi być dobrana precyzyjnie. Za mała pojemność spowoduje, że nie dostarczymy odpowiedniej ilości prądu oraz szybciej rozładuje się akumulator. Za duża pojemność spowoduje, że alternator nie nadąży z doładowywaniem akumulatora. Utrzymywanie akumulatora w stanie niedoładowania negatywnie wpływa na jego stan m.in.:

  • przyspiesza zasiarczenie baterii,
  • skraca czas jej użytkowania i zmusza do wcześniejszej wymiany akumulatora na nowy.

Parametr CCA oznacza zdolność rozruchu silnika w temperaturze -18oC. Mierzony jest w amperach (A). Jeśli wybierzemy akumulator z zaniżonym CCA, wówczas będziemy mieć problem z uruchomieniem silnika w mroźne dni.

Zdolność rozruchu silnika podawana jest w różnych normach: SAE, EN, JIS, DIN. Ta sama moc rozruchu wyrażona w normach SAE, EN będzie miała zbliżone wartości, natomiast w normie DIN będzie dużo niższa. Dlatego wybierając akumulator, zwróćmy uwagę w jakiej normie wyrażona jest wartość prądu rozruchu.

Pamiętaj też o tym, że samochody z silnikiem diesla pobierają więcej prądu podczas rozruchu niż auta z silnikiem benzynowym. Dlatego, kupując akumulator do diesla, dobierz odpowiednio duże CCA.

 

Wymiary skrzynki

Kolejna rzecz, na którą musimy zwrócić uwagę to wymiary akumulatora (długość, szerokość i wysokość). Sprawdźmy, czy wybrany model zmieści się w komorze silnika. Ilość miejsca przeznaczona na akumulator oraz jego lokalizacja zależy od konstrukcji samochodu. Zazwyczaj znajdziemy go pod maską. Pamiętajmy, że akumulatory do samochodów azjatyckich mają wyższe obudowy. Dlatego zmierz długość, szerokość i wysokość obudowy baterii w Twoim samochodzie. Po to by idealnie wkomponowała się na swoje miejsce.

 

Polaryzacja biegunów

Została nam jeszcze jedna cecha akumulatora, czyli polaryzacja biegunów. W przypadku akumulatorów polaryzacja oznacza położenie bieguna dodatniego. Może on się znajdować po prawej lub lewej stronie akumulatora. Większość modeli ma tzw. prawy plus, czyli biegun dodatni z prawej strony. Choć jest też spora liczba akumulatorów z „lewym plusem”. Jeśli źle określimy tę cechę, może okazać się, że kable są za krótkie i nie zamontujemy akumulatora.

 

Poproś o radę fachowców od akumulatorów

Jeśli nie masz do tego głowy, poproś o pomoc w sklepie z akumulatorami. Zawsze możesz porozmawiać ze sprzedawcą, aby uzyskać szczegółowe informacje i poradę techniczną na temat swojego pojazdu. Podaj model samochodu i jego rocznik. Sprzedawca, bazując na swoim doświadczeniu lub wspomagając się katalogami producentów akumulatorów, dobierze odpowiednią baterię.

 

Wyszukiwarka akumulatorów

Możesz też skorzystać z wyszukiwarki akumulatorów. Producenci popularnych marek mają takie wyszukiwarki na swoich stronach internetowych.Wyszukiwanie można przeprowadzić na różne sposoby, szukając:

  • konkretnego modelu akumulatora,
  • modelu i rocznika auta,
  • po numerze VIN,
  • po numerze części lub zamiennika.

 

 

Klikając w zamieszczone poniżej loga producentów, przejdziesz do stron z wyszukiwarkami ich produktów.

Sposobów jest wiele. Nie zmienia to jednak faktu, że< warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę szukając baterii samochodowej. Kupuj świadomie.

Masz pytania?