Jaki akumulator głębokiego rozładowania wybrać?
Trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „Jaki akumulator głębokiego rozładowania wybrać?”. Wybór odpowiedniego modelu zależy od tego do czego i w jakich warunkach chcemy go używać.
Akumulatory głębokiego rozładowania przeznaczone są do pracy cyklicznej. Ich eksploatacja polega na częstym rozładowywaniu i ładowaniu. Najlepiej nadają się do tego akumulatory żelowe, AGM lub LiFePO4. Ich zalety oprócz odporności na głębokie rozładowanie to zdolność szybkiej regeneracji przez sprawne przyjmowanie ładunków i doładowywanie. To również brak wycieków i możliwość pracy w nachyleniu. Można też użyć baterii typu WET, lecz mają one najkrótszą żywotność, mogą pracować tylko w pozycji pionowej, aby zminimalizować możliwość wycieku elektrolitu.
Akumulatory do pracy cyklicznej stosowane są:
- do zasilania energią elektryczną pojazdów i urządzeń np. wózków widłowych, podnośników, wózków golfowych, inwalidzkich, maszyn sprzątających, szorowarek, pojazdów elektrycznych typu Melex,
- do zasilania urządzeń na pokładach statków, w kamperach, samochodach z audio tuningiem,
- jako magazyny energii w instalacjach fotowoltaicznych, solarnych, wiatrowych.
Ponieważ każde z zastosowań ma swoje specyficzne wymagania dlatego wybierając nowy akumulator trzeba być tego świadomym. Różnią się one parametrami, układem i typami czopów oraz technologiami w jakich są wykonane.
Akumulator głębokiego rozładowania – co to znaczy?
Teoretycznie akumulator głębokiego rozładowania to akumulator, który podczas eksploatacji można znacznie rozładowywać. Producenci zalecają jednak, aby nie rozładowywać ich mocniej niż do 80% pojemności. Mimo intensywnego i regularnego rozładowywania akumulatory te długo zachowują sprawność i mogą przepracować od kilkuset do kilku tysięcy takich cykli. Liczba cykli zależy od tego jak bardzo je rozładujemy oraz od technologii produkcji. Akumulatory DC w technologii AGM mogą przepracować od około 800 do ponad 2000 cykli. Natomiast dla akumulatorów LiFePO4 liczba cykli wynosi od około 4000 do 8000 cykli.
Czy akumulator głębokiego rozładowania nadaje się do samochodu?
Akumulatory przemysłowe głębokiego rozładowania przeznaczone do pracy cyklicznej nie nadają się do rozruchu samochodu. Przede wszystkim dlatego, że mają one inne parametry prądowe, wymiary, typu obudowy oraz sposób mocowania klem niż baterie samochodowe.
W autach z systemem start-stop używane są akumulatory AGM i EFB przystosowane do pracy cyklicznej. Jednak są to specjalnie zaprojektowane do tego celu akumulatory samochodowe o odpowiednich wymiarach, obudowach i czopach dostosowanych do montażu w takich pojazdach.
Akumulator głębokiego rozładowania – jak ładować?
Przed rozpoczęciem ładowania zapoznaj się z instrukcją obsługi i postępuj zgodnie z zaleceniami producenta. Akumulatory głębokiego rozładowania należy wymontować z urządzenia. Do ładowania trzeba użyć ładowarki lub prostownika przeznaczonego do ładowania danego typu akumulatora. Prąd ładowania nie może przekraczać 50% pojemności akumulatora, najczęściej zalecanym jest 0,1 jego pojemności (np. dla akumulatora 100Ah, będzie to natężenie 10A). Zbyt szybkie ładowanie uszkodzi akumulator.
Akumulator głębokiego rozładowania – oznaczenia
Najczęściej spotykanym oznaczeniem akumulatorów głębokiego rozładowania jest skrót DC pochodzący od ich angielskiej nazwy Deep Cycle.